Nieuws

Datagedreven denken zorgt voor betere dienstverlening op gemeentewebsite

Een van de doelstellingen van de Digitale Agenda is dat gemeenten in 2020 datagedreven werken. Een lokale overheid die de beschikbare data slim gebruikt, kan haar dienstverlening namelijk flink optimaliseren. Een goede plek om te beginnen met het analyseren van data is op de gemeentewebsite.

Beschikbare data
In dit digitale tijdperk is er een stortvloed aan data beschikbaar. Door sociale media, gps-gegevens en andere internetactiviteiten wordt beter zichtbaar wat inwoners op welk moment doen, waar ze geïnteresseerd in zijn en wat ze belangrijk vinden. Ook apparaten (van auto’s tot lantaarnpalen) zijn steeds vaker verbonden met het internet, waardoor de data die deze apparaten verzamelen, gedeeld en gebruikt kunnen worden. Over filevorming bijvoorbeeld, of hoeveel fietsers er wel of niet gebruik maken van een fietspad.

Publieke meerwaarde
Als je het over het gebruik van deze data hebt, moet het altijd gaan over de publieke meerwaarde daarvan. Dat betekent dat de inzet van data zorgt voor een betere inzet van middelen, het oplossen van publieke vraagstukken en het verbeteren van dienstverlening. Neem de zorg: er zijn praktijkvoorbeelden waarin slimme modellen op basis van data en algoritmes de zorgbehoefte beter kunnen voorspellen. Hierdoor kunnen medewerkers en middelen optimaal worden ingezet, en meer patiënten worden geholpen.

Combineren van data
Gemeentelijke website voor inwonersDatagedreven denken betekent niet alleen gebruikmaken van de informatie die voorhanden is, maar ook van data die gecombineerd kan worden. Dit kan leiden tot bruikbare informatiemodellen die bepaalde gebeurtenissen of gedrag kunnen voorspellen. Zo combineerde de gemeente Den Haag gegevens van verkeerslussen met gps-informatie van mobiele telefoons en de bezettingsgraad van parkeergarages om verkeersstromen op drukke dagen beter te reguleren. 

De gemeentewebsite
Geen andere plek waar meer interactie met bewoners plaatsvindt dan een gemeentewebsite. Deze informatie over de websitebezoekers is ontzettend waardevol voor een optimale online dienstverlening en informatievoorziening, omdat deze inzicht geeft waar de inwoner op welke moment naar op zoek is, en wat hij of zij van de gemeentewebsite nodig heeft.

Met platformen zoals Google Analytics kunnen webredacteuren eenvoudig het gedrag van bezoekers op de gemeentewebsite meten en monitoren. Denk bijvoorbeeld aan veelvoorkomende zoekwoorden en de tijd die bezoekers op een pagina besteden. Maar ook op welke specifieke pagina’s bezoekers terechtkomen en of dat vanuit een zoekmachine of andere website gebeurt. Dat gebeurt allemaal in realtime, dus informatie is altijd up-to-date.

Betere dienstverlening
Een gemeente wordt van deze data slimmer – gegevens kunnen bijvoorbeeld laten zien dat er in februari van het jaar naar andere informatie wordt gezocht dan in december. Op basis van statistieken en voorspellende modellen kunnen toptakensites op verschillende momenten van het jaar anders worden ingedeeld. Content kan bovendien effectiever worden gepubliceerd op tijden dat het de meeste mensen bereikt. Daarnaast kunnen inwoners beter op de hoogte worden gesteld, iets wat met de Omgevingswet straks een vereisten is. Het resultaat: inwoners die snel en goed geinformeerd zijn met de juiste content.

Benieuwd naar hoe u gemakkelijk het gedrag van websitebezoekers kan monitoren en meten? Neem dan contact met ons op voor een meer informatie.

Een gemeentelijke website (en campagnesite) met One-Click

Inwoners verwachten een goede website van een betrouwbare overheid. Met One-Click beheert u al uw gemeentelijke websites (en campagnesite) vanuit hetzelfde centrale CMS. Dat is veilig, vertrouwd en vooral erg overzichtelijk.

Contactgegevens

Louis Braillelaan 80
2719 EK Zoetermeer

T 015 25 11 000
F 015 25 11 001

Top